De meest gestelde vragen

Heeft u geen antwoord op uw vraag kunnen vinden?
Neem dan gerust contact met ons op

Algemeen

Hoe vaak is het verstandig om mijn gebit te laten controleren?

Wij raden u aan om minimaal half jaarlijks te komen voor een controle afspraak. In overleg met uw behandelaar zou hier van afgeweken kunnen worden.

Hoe vaak moet ik op controleafspraak komen?

De periodieke controle is een prima moment om uw gebit en tandvlees te bekijken om vast te stellen of beiden gezond zijn. En ook: als er problemen zijn om die dan op te sporen en te verhelpen zodat de gevolgen niet groter worden. Door de periodieke controle kunnen we sneller ingrijpen als dat nodig is.

Hoe ontvang ik mijn nota?

Na behandeling ontvangt u een factuur via Infomedics. Dit bureau handelt de facturatie af voor onze praktijk. U bent zelf verantwoordelijk voor de betaling van de factuur en voor de declaratie daarvan bij uw verzekeraar. U betaalt de factuur aan Infomedics, dus niet aan de praktijk. Infomedics declareert bij sommige verzekeraars rechtstreeks; in dat geval zult u zelf geen factuur ontvangen.

Heeft u vragen over uw factuur, neemt u dan contact op met Infomedics op www.uwnota.nl.
Wij verzoeken u om geen rechtstreeks contact met de praktijk op te nemen met vragen over uw factuur.

Voor informatie over behandelcodes en tarieven zie www.allesoverhetgebit.nl

Wat moet ik doen in het geval van spoed?

Neem zo snel mogelijk contact met ons op. Neem bij ernstige! klachten nog dezelfde dag contact met ons op.

Klopt het dat behandelingen voor kinderen tot 18 jaar vergoed worden?

Het klopt inderdaad dat de  basisverzekering tandheelkundige controles en zorg tot je 18e vergoedt (met uitzondering van o.a. orthodontie).

Vergeet dan ook niet een afspraak te maken.

Tandheelkunde

Nemen jullie nieuwe patiënten aan?

Ja, wij nemen nog patiënten aan. Voor verder informatie kijk bij aanmelden.

Wordt mijn behandeling vergoed?

Iedere verzekeraar heeft haar eigen vergoedingsafspraken. Het is verstandig om uw polis, of uw verzekeraar, te raadplegen als er een (uitgebreide) behandeling zal gaan plaatsvinden. Dan weet u vooraf welk deel voor uw eigen rekening zal komen.

Wie kan ik 's avonds bellen, of in het weekend?

Buiten de openingstijden neemt u contact op met de Mondzorgpoli op telefoonnummer 0363035290. Deze dienst is bedoeld voor pijnklachten ’s avonds, ’s nachts, in het weekend en/of tijdens feestdagen. Denk hierbij aan ongevallen, bloedingen en acute klachten die spoedeisende hulp van een tandarts behoeven. Houdt u er rekening mee, dat de kosten van een bezoek aan de tandarts in de genoemde uren misschien contant afgerekend moeten worden. Daarnaast is het wettelijk verplicht om bij een bezoek zowel uw legitimatie als uw verzekeringspas te tonen.

Waarom moet ik geregeld voor controle komen?

De periodieke controle is een prima moment om uw gebit en tandvlees te bekijken om vast te stellen of beiden gezond zijn. En ook: als er problemen zijn om die dan op te sporen en te verhelpen zodat de gevolgen niet groter worden. Door de periodieke controle kunnen we sneller ingrijpen als dat nodig is.

Mondhygiëne

Wat is het verschil tussen een mondhygiënist en preventie-assistent?

Een mondhygiënist en een preventie-assistenten zijn beide professionals in de mondzorg, maar ze hebben verschillende rollen en verantwoordelijkheden. Mondhygiënisten kunnen diagnoses stellen en behandelingen uitvoeren met betrekking tot tandvleesaandoeningen, tandsteenverwijdering, en het geven van instructies voor mondhygiëne.

Preventie-assistenten focussen meer op preventieve maatregelen, zoals het reinigen van tanden, het aanbrengen van fluoride en het geven van instructies over mondverzorging

De titel mondhygiënist is een door de wet BIG beschermde titel.

Heb ik voor de mondhygiënist een verwijzing nodig?

U kunt rechtstreeks bij de mondhygiënist terecht, u heeft daar geen verwijzing voor nodig. Het is ook mogelijk dat uw tandarts u adviseert om een afspraak bij de mondhygiënist te maken. In dat geval wordt de behandeling zoveel mogelijk door de tandarts en de mondhygiënist onderling afgestemd, uiteraard in overleg met u.

Worden de kosten voor mondhygiëne vergoed?

De meeste zorgverzekeraars vergoeden de kosten voor behandeling door een mondhygiënist geheel of gedeeltelijk vanuit de aanvullende verzekering voor tandheelkundige hulp. Voor personen tot 18 jaar worden de kosten vanuit de basisverzekering vergoed. Als u van tevoren de kosten voor de behandeling bespreekt met uw mondhygiënist, weet u waar u aan toe bent.

Kan ik mijn tanden laten bleken en hoe werkt dat?

Meestal is het mogelijk om je tanden te laten bleken. Maak een afspraak bij een van onze tandartsen of mondhygienisten. Deze geeft u meer informatie en legt u de voor- en nadelen uit. 

Hoe vaak moet ik naar de mondhygiënist?

De frequentie waarmee je een bezoekt brengt aan de mondhygiënist, is afhankelijk van je individuele mondgezondheid en tandheelkundige geschiedenis. Omdat voorkomen natuurlijk beter is dan genezen, is het verstandig om regelmatig een afspraak met uw mondhygiensit te maken, zodat u samen ervoor kan zorgen dat u dergelijke aandoeningen voor bent.

Tandtechniek

Ik ben doorverwezen voor een kleurbepaling, wat kan ik verwachten?

Als u onder behandeling bent voor een kroon of een brug, kunnen wij de kleur daarvan bepalen aan de hand van uw eigen tanden en/of kiezen. Samen met een van onze specialisten wordt er gekeken naar de kleur waar u zich goed bij voelt.

Doormiddel van kleurbepaling  bereiken we een mooi en natuurlijk resultaat.

Wat zijn facings?
Facings, ook bekend als veneers, zijn dunne laagjes materiaal die op de voorkant van tanden worden geplaatst om hun uiterlijk te verbeteren. Er zijn twee hoofdtypen:

Porseleinen facings: Duurzaam en sterk lijkend op natuurlijke tanden. Ze worden op maat gemaakt voor een natuurlijke uitstraling.
Composiet facings: Minder duur, direct opgebouwd op de tanden, maar minder duurzaam dan porselein.

Facings worden gebruikt om tanden te verfraaien, zoals het aanpassen van vorm en grootte, bedekken van verkleuringen, opvullen van gaten, of herstellen van beschadigingen. Het plaatsen van facings is vaak onomkeerbaar en vereist een zorgvuldige overweging.

Wat is een frame?

Als u één of meer tanden en/of kiezen mist, kan er gekozen worden voor een frame. Een frame is een metalen skelet, waarop ontbrekende tanden en kiezen gemonteerd kunnen worden. Het frame geeft bovendien houvast aan de resterende tanden en kiezen.

Wat zijn implantaten?

Een implantaat is een kunstwortel die één of meer natuurlijke wortels vervangt. Er kan een kroon op dit implantaat geplaatst worden, maar ook een brug kan op implantaten gezet worden.

Bij patiënten die helemaal geen tanden of kiezen meer hebben, kunnen ook een paar implantaten worden geplaatst als ondersteuning voor een volledige prothese. Meestal betreft dit twee implantaten in de onderkaak die met een staaf aan elkaar verbonden zijn. Op deze staaf zit een clip met retentie, die weer vastzit in de onderprothese. Ook in de bovenkaak kunnen dergelijke constructies gemaakt worden, maar vaak is dat door de anatomische vorm van de bovenkaak niet nodig.

Prothetiek

Welke soorten protheses zijn er?

Volledige protheses (kunstgebitten): Deze worden gebruikt wanneer alle tanden in de boven- of onderkaak ontbreken. Ze zijn uitneembaar en rusten op het tandvlees.

Partiële protheses: Partiële protheses worden gebruikt als de patiënt nog enkele natuurlijke tanden heeft. Deze protheses hechten zich vast aan de resterende tanden en bedekken de lege ruimtes.

Implantaat-ondersteunde protheses: Deze zijn vergelijkbaar met volledige protheses, maar worden ondersteund door tandheelkundige implantaten in plaats van alleen op het tandvlees te rusten. Dit zorgt voor meer stabiliteit.

Overkappingsprotheses: Deze zitten over een aantal behouden blijvende tandwortels of tandheelkundige implantaten. Ze bieden meer stabiliteit dan traditionele volledige protheses.

Tijdelijke protheses: Dit zijn protheses die direct na extractie van tanden worden geplaatst om het genezingsproces te ondersteunen en de patiënt in staat te stellen tanden te hebben tijdens dit proces.

Kinderen

Vanaf welke leeftijd moet mijn kind mee naar de tandarts?

Er is niet een specifieke leeftijd maar er wordt aangeraden om bij het eerste tandje van uw kind een afspraak in te plannen. Wij raden aan om uw kind al zo vroeg mogelijk mee te nemen naar de tandarts om toekomstige tandarts angst te voorkomen.

Hoe ontstaan gaatjes?

Waarom heb ik verstandskiezen?

Kerst op tandstad


Op de dagen voor kerst hanteren wij onze normale openingstijden:
Maandag 23 december van 8.00 tot 20.00 uur.
Dinsdag 24 december geopend van 8.00 tot 17.00 uur.
Tijdens de feestdagen:
Tandstad zal op woensdag 25 en donderdag 26 december en woensdag 1 januari gesloten zijn.
Voor noodgevallen kunt u contact opnemen met de mondzorgpoli Almere op nummer 088-2632727.
Rondom de feestdagen:
Op vrijdag 27, maandag 30 en dinsdag 31 december en donderdag 2 en vrijdag 3 januari zal Tandstad met een kleinere bezetting geopend zijn.
We zullen telefonisch bereikbaar zijn van 8.30 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 15.00 uur. Na drieën zal de mondzorgpoli voor ons waarnemen.
Lab stand-by voor reparaties:
Vrijdag 27 december bellen voor 10.00 uur.
Maandag 30 december bellen voor 10.00 uur.

Dit zal sluiten in 20 seconden